2 Srp

Tréninková poradna, otázka 24. – Medializace – marketing – finance ve sportu, část 2.

Část 2. – Marketing

Marketing – princip užití marketingu ve sportu je zřejmý, úspěšný sportovec (klub či sportovní podnik) slouží jako nositel reklamy nějaké společnosti či firmy.
Praxe je taková, že poptávka sportovců či klubů vysoce převyšuje nabídku firem na marketingovou spolupráci, takže šanci na úspěch má především velmi kvalitní sportovec, atraktivní a úspěšný klub, či mimořádně zajímavý sportovní záměr.

V marketingu, podobně jako v medializaci platí, že co si nezařídíte, pravděpodobně mít nebudete. Zapomeňte na představu, že s kvalitním sportovním výkonem či projektem se automaticky pohrnou marketingové nabídky firem. Pokud budete čekat, až se objeví ve dveřích ředitel nadnárodní společnosti s lukrativní smlouvou, patrně se dočkáte spíše konce své sportovní kariéry, než této návštěvy. Aktivní budete muset být především vy sami, případně lidé, kteří vás zastupují a bude velmi záležet na vaší šikovnosti a důvěryhodnosti, abyste byli úspěšní.

V dnešní době již není rozdíl, jestli jste sportovec bez handicapu, nebo s ním. Firma či společnost, která s vámi uzavře marketingovou smlouvu, bude požadovat za své finance odpovídající marketingové plnění.
Byl jsem v poslední době svědkem hned několika případů, kdy sportovci či kluby považovali velmi lukrativní marketingovou smlouvu za samozřejmost, po celý rok nebyli s firmami prakticky v žádném kontaktu, bylo jim zatěžko i poslat fotku s krátkou zprávou ze závodů a pak byli velmi překvapeni, když firmy koncem roku vypověděly smlouvy, které vyhodnotily jako nezajímavé, bez patřičné spolupráce.

Znovu tedy opakuji, že musíte být aktivní a to nejenom při získávání marketingových partnerů, ale i následně. Pokud firmy vaši aktivitu uvidí, bude jim zřejmá vaše marketingová hodnota a můžete se dopracovat k dlouhodobé spolupráci, která je oboustranně výhodná. To bylo mnohokrát spočítáno a prokázáno v nejrůznějších studiích a výzkumech.

Tedy konkrétně, jak se pokusit navázat marketingovou spolupráci?

  • Vytvořte si velmi stručný osobní profil, kde uvedete vše podstatné o své osobě, který doplníte 2 až 3 „akčními“ fotografiemi, případně zajímavým novinovým článkem. Znovu zdůrazňuji: stručnost! 50stránkový profil ve vazbě s množstvím fotografií je možná krásné dílo, které jistě náležitě ocení vaše babička, nicméně málokdo z oddělení marketingu se dostane dál, než na druhou stránku.
  • Tímto profilem obešlete všechny společnosti, o kterých se domníváte, že by s vámi mohly, z jakéhokoliv důvodu, nějak spolupracovat.
  • Dobře si rozmyslete, jakou formu spolupráce společnosti navrhnete
  • Pamatujte, že požadovat méně je v konečném výsledku mnohdy více
  • Málokdo vám dá „hotové peníze“ na vaši činnost. Spíše získáte produktové slevy, či výrobky zdarma. Nepohrdejte touto formou spolupráce. V součtu totiž právě tyto slevy vytvoří částku, která může být úctyhodná.
  • Spolupráci s marketingovými firmami musíte věnovat přibližně tolik času denně, co tréninku.
  • Můžete se pokusit navázat spolupráci s marketingovou agenturou, která by vás zastupovala ve všech jednáních. Dobře však zvažte pro a proti, než se k této formě spolupráce upíšete. Marketingová společnost vám dá pouze určitý podíl z financí, které na vás získá. Naopak výhodné je, že se o nic nemusíte starat, pouze budete plnit marketingové povinnosti plynoucí ze smlouvy. Má to tak celá řada sportovců, ovšem je potřeba si uvědomit, že jsou to především ti, jejichž příjmy jsou velmi vysoké. Za řadu sportovců plní roli marketingového manažera jejich „mateřský“ klub. Ani to není špatná varianta a je na vás, abyste se stali členem takového klubu, který se o vás postará a zajistí výhodné podmínky pro vaši sportovní přípravu.
  • Marketingovou spolupráci může získat například i sportovní podnik či seriál závodů. V dnešní době je tato forma spolupráce mnohem více uplatňována. Řada klubů je tedy pořadateli významných sportovních akcí, díky tomu získávají finanční prostředky, které částečně použijí na realizaci akce a zbytek pak ve prospěch svých svěřenců.
  • A pozor, nemyslete si, že pouze vrcholový sportovec má šanci na získání marketingové smlouvy. Jak jsem již zmínil, důležitý je i záměr, smysluplnost a racionalita projektu. Pokud se tedy například rozhodnete vytvořit „Atlas turistických Handbike tratí v ČR“, můžete na tento projekt získat mnohem více prostředků, než na medailistu mistrovství světa.

Záleží tedy jen a jen na vás, sportovní marketing je svým způsobem hra, každopádně držím palce.

Ve třetí, závěrečné části této sportovně ekonomické trilogie si popovídáme o konečném produktu medializace a marketingu – financích.

/Viktor Zapletal/