3 Pro

Tréninková poradna – seriál pro časopis Peloton, díl 3. Radomír Šimůnek

Prestižní cyklistický časopis Peloton prakticky po celý rok 2012 přinášel Tréninkový seriál jehož autorem je trenér Viktor Zapletal.
Informační server www.caths.cz bude v následujících týdnech a měsících celý seriál publikovat a každé pondělí zveřejníme jednu kapitolu. V tréninkové skupině Viktora Zapletala , jak je známo, nejsou pouze handicapovaní cyklisté, naopak, jedná se o skutečně unikátní projekt, kdy se problematika tréninku jednotlivých jezdců promítá do obecného konceptu, jehož výsledkem je tréninkové know-how, s bilancí několika titulů mistrů světa, Evropy, zisků křišťálových Světových pohárů a především zlaté paralympijské a olympijské medaile…
Jak Viktor Zapletal neustále zdůrazňuje – úzká spolupráce sportovců s handicapem a bez něho generuje tréninkovou metodiku a filozofii, která je, po vhodné úpravě, přenositelná a aplikovatelná na velmi široké spektrum sportovců, nejenom cyklistů.
Přestože seriál byl publikován počátkem roku je velmi zajímavé ho sledovat s doplněním konkrétních výsledků v roce 2012, které byly dosaženy až po otisknutí.
Doporučujeme tedy pozorně sledovat celý seriál, nejenom cyklistům…

Tréninková skupina Viktora Zapletala – část 3. Radomír Šimůnek

V létě minulého roku mi Jára Friede, vynikající český cyklista a nyní neméně úspěšný cyklistický manažer -mimo jiné i šéf Cycling Talent Projectu Radomíra Šimůnka, poslal esemesku: „Šel by si se mnou a Šimonem na kafe? Hledám pro něj trenéra…“ Tak začala moje spolupráce s cyklokrosařem Radomírem Šimůnkem.

Dnešní světový cyklokros je hodinovým sprintem bez možnosti oddechu.
A když si uvědomíme, že každý týden nejlepší cyklokrosaři světa absolvují 2 – 3 závody té nejvyšší kategorie, od září do února, tak teprve pochopíme skutečnou náročnost tohoto cyklistického odvětví. Po stránce fyzické. Ovšem neméně extrémní je i psychická zátěž světového cyklokrosu. Pokud jste měli někdy možnost navštívit cyklokros v Belgii, jistě mi dáte za pravdu, že jde o něco naprosto ojedinělého. Tisícovky nadšených diváků lemují trať závodu. Něco podobného jsme u nás zažili při MS v Táboře před dvěma roky a stejná atmosféra panovala i v minulém roce v Novém Městě na Moravě při závodě Světového poháru horských kol. Ale v Belgii tomu tak je každý závod, každý víkend. K tomu je přidružená i neustálá, každodenní pozornost zaměřená na přední závodníky, obrovský psychický tlak od fanoušků, ale i týmu, sponzorů a samozřejmě médií. Jen málo tolerance pro chybu, světová špička musí předvádět vyrovnané výkony, atraktivní souboje. Udržet potřebnou koncentraci, vyrovnanou formu po celý půlrok a rychle se otřepat z případných neúspěchů, je velmi obtížné.

Radka jsem na závodech sledoval od jeho juniorských let. Vždycky mne doslova fascinovala nejenom fyzická podoba s jeho slavným otcem. Když jsem v létě začal tvořit tréninkový plán pro Radka, věnoval jsem té přípravě hodně času, chtěl jsem dopodrobna znát jeho styl jízdy, přednosti i slabé stránky. Procházel jsem si výsledky, zprávy a reportáže o Ráďovi, opakovaně jsem shlédnul dostupné záznamy ze závodů. Po této teoretické přípravě jsem musel konstatovat, že genetika je skutečně mocná čarodějka, Radek má na kole podobné přednosti, jako měl jeho táta, dokáže nepředvídatelně zaútočit, je nesmírně inteligentní po stránce taktické, je excelentní technik, má vrozený cit pro ideální stopu, což mu umožňuje vést kolo technickými pasážemi s minimální ztrátou a navíc má obrovské zrychlení. Pokud si skupina přiveze Ráďu do cílového spurtu, má automaticky problém. Radek, ač na to jeho klidná a přátelská povaha vůbec nevypadá, dokáže být velmi nekompromisním závodníkem, nenechá se vytlačit z výhodné pozice.

Před letošní sezónou byl Radek považován za jezdce, který může v některém ze závodů překvapit, který má nepopiratelný talent, nicméně velmi nevyrovnané výkony. Radek se často potýkal s technickými problémy, řadu závodů nedokončoval. Pád a zlomená klíční kost mu nedovolily dokončit sezónu 2010 a pro Radka to znamenalo i pokles v žebříčku UCI hluboko pod 30 příčku. V praxi něco takového představuje velmi nepříznivou startovací pozici pro úvodní závody sezóny, Radek startoval až z páté řady a start je v cyklokrosu skutečně klíčová věc, při současné rychlosti světové špičky. Navíc Radkovi končila v Belgii profesionální smlouva. Aby dostal od týmu nabídku k jejímu obnovení, musel přesvědčit vedení o svých kvalitách. Sezóna 2011 byla pro Radka v mnoha ohledech zlomová.

Na kvalitní objemovou a silovou přípravu, ze které čerpají moji svěřenci, jsme měli jen velmi málo času, naše spolupráce začala až v půlce července. Nicméně i tady se projevil obrovský talent a potenciál Radka. Do tréninku vstoupil s nevídanou chutí a motivací. Připadalo mi to, jako by se rozhodnul, že všem ukáže, jak dokáže jezdit Radomír Šimůnek.
Konzultace byly od počátku prakticky každodenní, analyzovali jsme každý trénink, každý přípravný závod. Radek přijímal nové prvky tréninku se zkušeností profesionála, vyzkoušel, poopravil a pokud to „sedělo“, začal používat. Dopodrobna chtěl znát smysl tréninku, jeho vazbu na závody blížící se i vzdálené. Často jsem mu nastiňoval koncepci tréninku Járy Kulhavého i Jirky Ježka. Velmi rychle se v té metodice orientoval a přijal ji za vlastní. Ale co bylo nejdůležitější, dokázal jí upravit podle svých zkušeností a tak začal vznikat, skutečně velmi rychle, model pro tréninkový plán, který měl za cíl maximálním způsobem využívat fyzický a závodní potenciál Radomíra Šimůnka.
Radek během dvou letních měsíců, které jsme měli k dispozici do začátku cyklokrosové sezóny, absolvoval zkrácený objemový cyklus, silový trénink a důležitou část rychlostně vytrvalostní. Především rychlostně vytrvalostní část přípravy byla pro Radka novým prvkem. Využili jsme osvědčeného modelu, který jezdí i ostatní členové mé tréninkové skupiny a Radek začal aplikovat opakované, rychlostně vytrvalostní úseky v určité hranici tepové frekvence až do výše 30 minut.
Smysl tohoto tréninku je dvojí, za prvé adaptace na uvedenou rychlost a za druhé, tvorba rychlostně vytrvalostního potenciálu.

Po této přípravě jsme do sezóny 2011 šli s následujícími cíli:
– soustředit se na start a využít akcelerační schopnosti Radka pro úvodní stovky metrů závodu ke smazání startovního handicapu a zařadit se do první skupiny závodníků
– udržet koncentraci v závodě
– dokončovat závody i v situaci, že jde o zdánlivě ztracený závod
– stabilizovat umístění Radka na pozici první světové desítky
– využít jeho schopností tempových a technických
– soustředit se v maximální míře na slabiny a předcházet jim v závodě
– stabilizovat týdenní tréninkový model mezi závody
– najít vhodný předzávodní model přípravy, který „nastartuje“ potřebnou rychlost a zároveň v maximální míře šetří energii
– zapracovat na psychické koncentraci k závodu
– vykulminovat formu na leden, měsíc mistrovství světa a důležitých závodů Světového poháru, Superprestige a série GVA

Velký důraz jsme kladli na úvodní závody sezóny. Tady se nastavoval a kalibroval celý model závodního roku Radka, hledali jsme ideální variantu předzávodního rozjetí. Protelefonovali jsme hodiny a zkoušeli různé varianty. Současný týden Radka, uprostřed sezóny, má následující podobu:

pondělí – vyjetí, posilovna
úterý – silniční trénink
středa – silniční trénink s tempovými úseky za motorkou
čtvrtek – vyjetí, posilovna
pátek – rychlostní trénink, rozjetí za motorkou

Tento model je jen orientační. Radek s ním pracuje podle své potřeby a především v závislosti na únavě. Podobně, jako všichni špičkoví cyklisté i on dokáže odpočívat v tréninku. Přidává a ubírá hodiny, případně rozdělí trénink na dvě fáze. Každý trénink má logiku a přesně zapadá do dlouhodobého konceptu. Velmi záleží na schopnostech jezdce rozumět svému tělu a vyhodnocené situaci podřídit celý trénink. Jen tak lze vypjatou závodní sezónu a v podstatě stabilní formu ještě „vyladit“ pro nejdůležitější závody sezóny.

Postupně se nám všechny cíle pro sezónu 2011 podařilo naplnit. Důležitý měsíc leden, na který jsme formu kulminovali pak přinesl Radkovi nejenom umístění na pódiu v závodě Světového poháru, ale i velmi dobře absolvované mistrovství světa a především stabilní umístění v elitní světové desítce ve všech dalších závodech série Superprestige a GVA.

Sezóna 2011 byla jen prvním krokem k využití skutečných možností Radka. Má za sebou odpočinek a ve chvíli, kdy čtete tyto řádky Radek už absolvuje dlouhé kilometry objemového tréninku. Velmi náročná jarní a letní část přípravy bude Radkovým základem pro sezónu 2012.

Možná budete překvapeni, ale pouze podzimní a zimní cyklokrosovou částí, závodní rok nejlepších cyklokrosařů světa ani zdaleka nekončí. Po závěrečném závodě na konci února následuje dvouměsíční období zaměřené na odpočinek, regeneraci a objemový trénink a pak mají přední cyklokrosové týmy nasmlouvané další, tentokrát silniční závody. A nejde o žádné popojíždění, jedná se o prestižní závody, tým musí být vidět. Radek Šimůnek má v tomto roce takových závodů, jen v období od května do konce července, 13 a z toho tři závody etapové(!).

Jak jsem již zmínil v úvodu, základem úspěchu světového cyklokrosaře, je po nadstandardní dávce talentu, fyzických předpokladů a obrovské tréninkové píli – psychika. Skutečně, duševní pohoda a síla, schopnost udržet koncentraci po celou sezónu představuje významné procento úspěchu závodníka.
S Radkem jsme na psychice a koncentraci pracovali od začátku. Hodně nám při budování „psychického“ tréninku pomohla mentalita Járy Kulhavého i Michala Prokopa. Postupně jsme s Ráďou hledali nejlepší model psychické koncentrace před závodem, při závodě i udržení koncentrace během závodního víkendu. Neméně důležitou složkou bylo i nastavení psychické regenerace ihned po ukončení závodů.

Do spolupráce s Radkem jsem šel s tím, že pracuji s cyklistou, který patří do absolutní světové extratřídy. On zpočátku často pochyboval o svých kvalitách, nevěřil. Teď už si svou sílu uvědomuje a učí se s ní pracovat. Těším se na další práci s Radkem. Jeho současné postavení v TOP 10 světového cyklokrosu může být ještě mnohem lepší. Má schopnosti dokázat opravdu hodně a já bych moc přál Radkovi i českému cyklokrosu, aby se mu to povedlo.

Poučení z tréninku Radka Šimůnka:
– vyzkoušejte si různé modely předzávodní přípravy. Konkrétně mám na mysli 2 – 3 dny před závodem
– věnujte pozornost koncentraci k závodu a udržení koncentrace během závodu
– nepodceňujte kvalitní rozjetí před závodem. Zejména pro rychlostní závody typu cyklokros, cross
country, silniční časovka i silniční kritérium je to základ vašeho úspěchu