24 Bře

Rozhovor s Davidem Šnajdrem

10 otázek pro Davida Šnajdra, člena výboru ČATHS a sportovního manažera Českého paralympijského týmu pro letní paralympiádu v Pekingu 2008:

David Šnajdr 1. Kolik sportovců vyšle ČPV do Pekingu a kolik z tohoto počtu bude členů ČATHS?

– V těchto dnech se teprve uzavírá proces přidělování kvalifikačních kvót pro jednotlivé národní paralympijské výbory, včetně ČPV. O tyto kvóty bojovali nejlepší paralympionici po celém světě v uplynulých dvou letech a čeští reprezentanti si opět vedli nadmíru úspěšně. Podle předběžného odhadu by do Pekingu mohlo odcestovat 57 reprezentantů v šesti, možná osmi sportech. Zhruba 37 z nich by mohlo být členů ČATHS.

2. Kolik lidí bude v celé české výpravě včetně trenérů, lékařů, masérů, doprovodů, atd.?

– Obsazení nezbytného vedení a doprovodu ke sportovcům vychází především z druhu a míry jejich postižení, počtu sportovců v jednotlivých sportech, počtu sportovních odvětví, ale i velikosti výpravy jako celku, a v neposlední řadě, samozřejmě, také ze specifik toho kterého sportovního odvětví. Zhruba lze říci, že doprovody tvořívají třetinu celkového počtu členů ČPT. Do Pekingu počítáme s týmem do sta osob.

3. Porovnáš-li toto číslo z historického hlediska, jaké místo co do počtu účastníků, zaujme česká výprava pro Peking ?

– Myslím, že nejpočetnější výprava byla v Sydney v roce 2000. Peking by mohl být zhruba na úrovni výpravy do Atén 2004, ale přesné počty si nepamatuji. S neustálou profesionalizací světového paralympismu se zpřísňují i nominační kritéria, roste počet zemí i sportovců, ucházejících se o nominace, přitom stropem pro pořadatele paralympiády jsou 4.000 sportovců. Proto je udržení počtu sportů a sportovců nemalým úspěchem ještě před odletem do Pekingu, kde bude naše výprava patřit ke středně velkým a já věřím, že co do výsledků opět k těm nejúspěšnějším.

4. Jak se tato početná výprava do Pekingu dopraví? Plánujete společný odlet a v jakém časovém předstihu sportovci odletí?

– Plánujeme společný odlet, ovšem to je velmi složitý projekt, o jehož realizaci se momentálně intenzívně jedná. Přepravit stovku osob, včetně asi 30 vozíčkářů, navíc s hromadou zavazadel pro třítýdenní pobyt v Pekingu je opravdu logistický oříšek. Zatím nejvstřícnější a nejvýhodnější se jeví využití vládního speciálu, ale vše je stále ve fázi vyjednávání. Odletět bychom chtěli 29. srpna, abychom do Pekingu doletěli 30. srpna, kdy se v poledne otevírá paralympijská vesnice. Bylo by to osm dní před zahájením závodů (Zahajovací ceremoniál 6. září, zahájení soutěží 7. září 2008), což by sportovcům mělo k aklimatizaci stačit a výprava by nemusela vynakládat další prostředky na aklimatizační pobyt ještě před otevřením vesnice. Vrátit bychom se chtěli 19. září.

5. Co sportovní materiál, kola, vrhačské stolice, nářadí, handbike, atd. To jsou stovky kilogramů, které sportovci budou potřebovat. Vždyť například jenom Jirka Ježek s sebou poveze 3 kola, dva plné zadní disky, 2 přední loukotě, přední disk a 6 párů zapletených kol, náhradní rám, 10 převodů na dráhu, speciální sportovní výživu, atd., atd. Jak do Pekingu tyto věci dopravíte?

– Přeprava sportovního materiálu, který popisuješ, je samostatným úkolem. „Cargo“ poletí rozhodně samostatně a my se snažíme zajistit, aby materiál nemusel letět příliš dlouho v předstihu, aby na něm mohli sportovci do poslední chvíle trénovat.

6. Český tým bude jednotně oblečen. Jaká firma zajistí společenské a sportovní oblečení pro paralympioniky a můžeš prozradit, jak sportovní a společenská kolekce vypadá?

– Společenské oblečení pro nás ušije, stejně jako pro výpravu ČOV, firma OP Prostějov. Ta je tradičním partnerem olympijských i paralympijských výprav a já věřím, že i tentokrát se bude jednat o vyváženou slavnostní a zároveň dostatečně „civilní“ kolekci mistrně ušitou z výborných materiálů. Sportovní vycházkové a ve většině případů i tréninkové a závodní oblečení dodá firma Hi-tec. Tuto značku znám osobně z prostředí atletiky a není pochyb, že je to renomovaná a dobře etablovaná firma, která by navíc měla k vybavení ČPT přistupovat s plnou vážností, takže bychom neměli pouze „paběrkovat“ olympijské sportovních kolekce, jak tomu občas bývalo v minulosti. Tréninkové, rozcvičovací a závodní oblečení, které Hi-tec nevyrábí, dodají osvědčení dodavatelé podle požadavků příslušných sportů.

7. Prosím popiš nám ubytování v olympijské vesnici a budou naši sportovci bydlet pohromadě v jednom domě?

– Bydlet bychom měli asi ve čtyřech tříposchoďových domech s bytovými jednotkami o jedno a dvoulůžkových pokojích, vše plně bezbariérové; předběžně jsme zajednali ubytování v lokalitě blízko stravování a autobusového terminálu pro dopravu z vesnice na sportoviště.

8. Sportovci přiletí do Pekingu s dostatečným aklimatizačním předstihem. Mají již organizátoři nějaký plán, jak zvládnout tréninky týmů a jednotlivců na konkrétních sportovištích?

– S tréninkem a vyladěním formy před vrcholnou akcí se, samozřejmě, v Pekingu počítá. V zásadě jsme byli při poslední návštěvě Pekingu informováni, že výhradně na rozcvičovacích a závodních sportovištích. Určitě máš na mysli především cyklisty a handbikery, s jejichž tréninkem to asi bude trochu složitější na dojezdy autem, autobusem, na servis, čas apod. Ale podrobnosti teprve zjišťujeme a jsem si jist, že výhodné řešení v podmínkách velkoměsta, Číny a bezpečnostních opatření najdeme.

9. Paralympiádu v Pekingu provází velice kladně hodnocená mediální kampaň ČPV, která posiluje veřejnou informovanost o popularitě sportu handicapovaných. Jaké mediální aktivity čekají účastníky paralympiády před odletem do Pekingu?

– Kladné ohlasy na dosavadní mediální kampaň také vnímám. Ale o dalších mediálních plánech ČPV a jeho marketingového partnera, agentury Prima Sport Management, nevím. To je, myslím, dotaz přímo na agenturu.

10. Plánujete vytvoření internetové adresy přímo do Pekingu, na kterou bude možné zasílat našim sportovcům vzkazy, blahopřání či pozdravy?

– Na jednáních přípravného štábu jsme přímo o tomto „kanálu“ nemluvili, ale považuji ho za základní prostředek komunikace výpravy a „zázemí“ doma v ČR. Myslím, že zřízení takové adresy bude jedním z prvních a nejlehčích úkolů pro IT manažera výpravy.