Náročné období mají před sebou naši cyklističtí reprezentanti. Počínaje příštím týdnem absolvují celkem 10 závodů Evropského poháru a 2 závody poháru Světového, to vše rozložené do pouhých šesti víkendů.
Cyklisté za závody postupně pojedou do Francie, Itálie, Švýcarska, Španělska, Německa, poté absolvují mezinárodní mistrovství ČR a celou sérii zakončí letním závodem EP na Slovensku.
Cyklistické mezinárodní soutěže patří k nejpropracovanějším z pohledu sportu handicapovaných. Atraktivitu jim přidává také to, že celá řada akcí má integrační charakter a vrcholné závody cyklistů jsou součástí neméně významných závodů cyklistů bez handicapu. Pro tento rok navíc UCI připravilo závodní kalendář tak, aby struktura cyklistických závodů pro handicapované co nejvíce kopírovala strukturu závodního kalendáře cyklistů bez handicapu.
Světové poháry silniční i dráhové, kontinentální poháry a k tomu všemu ještě závody jednorázové. Zcela jistě velmi působivý model, nicméně zatím ho doprovázejí především zmatky. Řada závodů musela být zrušena, mnoho závodů narychlo mění své termíny a pořadatelé horečně vyjednávají s centrálou UCI v Aigle. Důvodem potíží jsou samozřejmě finance. Jen pro ilustraci, rozpočet závodu EP, či světového poháru, se pohybuje řádově ve statisících korun.
Cyklistika je jedním z ekonomicky nejnáročnějších sportů na světě a pouhá představa, že cyklisté poletí k závodům SP na americký kontinent, aby se za 14 dní přesunuli k závodům do Austrálie, je prostě pro většinu zemí ekonomicky nemyslitelná.
Nicméně potřeba startů a nutnost získat body do žebříčku UCI, je pro jednotlivé státy prioritní – od množství bodů získaných jednotlivými závodníky se bude, počínaje touto sezónou, stanovovat nominační kvóta pro paralympijské hry v Londýně 2012 pro celou naši cyklistickou výpravu.
Další novinkou pro tento rok je zavedení nového klasifikačního systému. Kategorie spasticky handicapovaných cyklistů (mimo tricyklů) byly zrušeny a sloučeny s kategoriemi tělesně handicapovaných cyklistů. Zavedení nového systému bylo nutností, po které volaly snad všechny státy, zastoupené v UCI. Od nového systému se očekává především větší atraktivita závodů, početnější startovní pole, ale i mnohem vyrovnanější a spravedlivější soutěže.
Náš reprezentační tým tělesně a zrakově handicapovaných cyklistů v tomto ročníku Evropského a Světového poháru nebude moci spoléhat na svou hlavní oporu – Jiřího Ježka, který má naplánovanou účast na jiných závodech, v souladu se svým zahraničním angažmá. Tím spíše bude zajímavé sledovat, jak si povede tým složený převážně z velmi mladých cyklistů, kteří jsou na úplném začátku své reprezentační kariéry.
Velkou loterií, alespoň v úvodních závodech, bude forma mladíčka Tomáše Kvasničky, jehož aktuální výkonnost je ovlivněna poměrně značným tréninkovým výpadkem, zaviněným intenzivní přípravou k maturitním zkouškám. „Hlavní bude postupně dostat Tomáše do původní formy a dohnat tréninkové manko. Můžeme to v jeho případě klidně nazvat investicí do budoucnosti, u které je velmi pravděpodobné, že se pozitivně zúročí. Zásadní chyba by byla chtít po něm nyní nějaké vysoké výsledky plynoucí z toho, že je paralympijským a světovým medailistou. Proto také závody absolvuje v klidu, bez jakéhokoliv tlaku na svou osobu“ přibližuje předpokládané záměry s talentovaným mladíkem trenér Zapletal, který se společně s Tomášovým otcem, Miloslavem Kvasničkou, bude snažit směřovat přípravu především k srpnovému MS v Kanadě a následně k dráhovému MS.
Neméně složitou tréninkovou situaci prožívá i Michal Šiška, naše současná reprezentační jednička handbike. Michal prodělal náročnou operaci a má třítýdenní tréninkové manko, nicméně je předpoklad, že mezinárodního mistrovství ČR – časovky v Pičíne a následně pak silničního závodu v Hustopečích, se již zúčastní v plné formě.
Radim Pavlík, šestý muž světa z dráhového MS v Manchesteru, zatím předvádí kvalitní výkony spíše při dráhových závodech. Jistě by bylo dobré, kdyby své možnosti uplatnil i v silničním závodě Evropského poháru.
Kvalitní výkony na úrovni první světové pětky reprezentační trenér Viktor Zapletal očekává od veterána Michala Starka.
Velmi nadějně se jeví výkonnost tandemu Marek Moflar – Jiří Chyba, kteří by svou loňskou 11. pozici na světě z dráhového MS v Manchesteru rozhodně rádi vylepšili.
A svou šanci k reprezentačním startům dostanou nové tváře v reprezentačním týmu: Aleše Wasserbaer a Tereza Diepoldová v kategorii C2, nebo Miroslav Dongres v kategorii C3.