6 Led

Tréninková poradna, otázka 28. – Jak správně namíchat energetický nápoj

Jeden z vašich nejčastějších a stále se opakujících dotazů – „jak si mám správně namíchat energetický nápoj, co se vlastně skrývá pod pojmem hypertonický, hypotonický a isotonický nápoj…?“

Isotonický nápoj je ten, který má stejnou hustotu, neboli osmolalitu, jako krevní plasma. Hustota je dána přítomností osmoticky aktivních látek, jako jsou glukóza a jiné cukry a ionty.
Hypotonický nápoj má nižší obsah těchto látek a hypertonický nápoj má obsah aktivních látek naopak vyšší.
Jinými slovy, hypotonický nápoj je řidší a hypertonický nápoj naopak hustší.

Většina výrobců energetických nápojů udává v návodu pro použití dávkování tak, abyste si připravili nápoj neutrální, tedy isotonický. Odborné studie ale prokázaly, že nejvhodnější jsou nápoje hypotonické, které se rychle vstřebávají a mohou se pít vlastně neustále, před výkonem, při něm i po výkonu. Hypotonický nápoj je vhodné kombinovat, například s přeslazeným nápojem hypertonickým v závěru závodu, nebo v případě krize.

Asi nejsrozumitelněji to vysvětlím na příkladu z praxe. Jde samozřejmě o věc velmi individuální, nicméně většina cyklistů si pro své mnohahodinové tréninky a závody dávkují pití tak, že používají přibližně polovinu výrobcem doporučené dávky energetického prášku na jeden litr nápoje.
Před závodem pijí nápoj obohacený nějakým stimulantem, např. Gutar či Šleha (výrobky firmy NUTREND), před závěrečným úsekem závodu, nebo v případě krize použijí buď vhodně namíchaný nápoj hypertonický anebo nějaký nápoj přeslazený. Například Coca – Colu, což je jev velmi častý, neboť jak známo, tento nápoj obsahuje velmi značné množství cukru.
Odborníci na výživu a pitný režim sice argumentují tím, že cola nemůže nahradit profesionální nápoj hypertonický, nicméně praxe je taková, že nejslavnější limonádu světa veze ve svém bidonu do cíle závodu celá řada hvězd světového pelotonu.

Je tedy především na vás, abyste si při tréninku našli a pečlivě vyzkoušeli svůj pitný režim s ohledem na osobní zkušenost, délku závodu, okolní teplotu, náročnost, atd. Ostatně, je to jeden ze základů vašeho sportovního úspěchu, tak toto nepodceňte.

/Mgr.Viktor Zapletal/